Nie warto odkładać zajęć z logopedą do czasu aż rozwój mowy zakończy się, a dziecko pójdzie do szkoły. Brak poszczególnych głosek lub ich deformacje mogą mieć wpływ nie tylko na samopoczucie dziecka lecz także na jego postępy w nauce.
Nad nieprawidłowościami należy pracować od momentu wystąpienia, aby zapobiec ich pogłębianiu się i dalszym konsekwencjom! Warto korzystać z zajęć profilaktycznych,
a nasze przedszkole oferuje taką możliwość.
Oto proste zabawy logopedyczne, które można przeprowadzać samodzielnie z dzieckiem:
- nabieranie powietrza nosem i wypuszczanie ustami,
- dmuchanie na papierowe łódeczki znajdujące się w misce z wodą,
- naśladowanie odgłosów zwierząt – kot mruczy „mmmm”, kot ziewa (naśladowanie), wąż syczy – „ssss”, pszczoła bzyczy „bzzz”, pociąg jedzie „fufufu”.
- nauka unoszenia języka na górne zęby,
- zlizywanie słodkiego kremu z podniebienia przy szeroko otwartych ustach,
- winda – przy otwartych ustach poruszanie językiem raz do góry raz na dół,
- zakładamy górną wargę na dolną i odwrotnie,
- kląskanie językiem,
- naśladowanie mlaskania,
- masaż języka poprzez wysuwanie go przez lekko rozwarte zęby,
- wysuwanie warg i układanie w ryjek,
- cofanie w uśmiech,
- wymawianie na przemian a-o,
- wymawianie uuu a następnie iiii,
- dmuchanie na piłkę pinpongową,
- wysuwanie warg do przodu i krążenie kółeczek,
- próba dotykania językiem nosa, brody, policzków,
- dotykanie językiem raz dolnych, raz górnych zębów przy maksymalnie otworzonych ustach,
- nadymanie policzków,
- wciąganie policzków,
- naprzemienne nadymanie i wciąganie policzków.
LOGOPEDA
EWA MARKOWSKA