INNOWACJE, Programy i projekty

Autorzy innowacji: Renata Sikorska i Lucyna Hebel – Wiśniewska
Odbiorcy innowacji: Grupa „Żabki”

Opis innowacji

Zmysły pomagają dziecku poznawać świat i odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Z każdej strony napływają do nas bodźce. Codziennie widzimy otaczający nas świat, dotykamy przedmioty o różnych kształtach, fakturach. Każdego dnia docierają do nas przeróżne dźwięki np. słyszymy muzykę, odgłosy zwierząt, przejeżdżające samochody, smakujemy różnych potraw i czujemy ich zapach. Ponadto czujemy swoje ciało i kierujemy nim, by wykonać określoną czynność. Te wszystkie działania wymagają zaangażowania ze strony układu sensorycznego. To zmysły informują nas o otoczeniu, pozwalają nam doświadczać przestrzeni wokół, ale też pełnią rolę ochronną, gdyż ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem.

W rozwoju i funkcjonowaniu każdego człowieka zmysły odgrywają bardzo ważną rolę. Gdy mówimy zmysłach najczęściej mamy na myśli 5 podstawowych zmysłów:

  • smaku,
  • wzroku,
  • słuchu,
  • węchu,
  • dotyku

Ponadto wyróżniamy m.in. zmysł przedsionkowy, zmysł propiorcepcji.

Jeśli proces integracji sensorycznej funkcjonuje prawidłowo, to nie mamy problemów z odbieraniem bodźców, a świat widzimy jako przyjazne miejsce. Nasze reakcje są adekwatne do sytuacji np. cofamy rękę, gdy dotkniemy czegoś gorącego. Jednak coraz częściej spotykamy dzieci, które sprawiają trudności wychowawcze, są nadpobudliwe, nieskoordynowane. Być może przyczyną takiego zachowania są właśnie zaburzenia integracji sensorycznej. Jeśli mózg ma problem z prawidłowym odbiorem i przetwarzaniem bodźców dziecko ma trudności w funkcjonowaniu. Między innymi dlatego warto wplatać zabawy sensoryczne do codzienności dziecka.

 

Czego nie ma najpierw w zmysłach, tego nie ma później w umyśle”

M.Montessori

 

Maria Montessori uważała, że dziecko powinno poznawać i rozumieć świat, który je otacza i podkreślała rolę zmysłów. Dlatego też, stworzyła dla dzieci wieku od trzech do sześciu lat głównie pomoce sensoryczne powiązane ze światem rzeczywistym. Poznawanie przez zmysły rozwija pamięć sensoryczną, a ta z kolei pozwala na kształtowanie inteligencji.

Dzieci z natury są ciekawe świata. Chcą działać, doświadczać, eksperymentować.  Odpowiedzią na wymienione potrzeby dziecka są zabawy sensoryczne.

Zabawy sensoryczne mają w sobie wielką moc. Są ważne, potrzebne, ciekawe, wyciszają, relaksują, sprawiają wiele radości i wspierają wszechstronny rozwój dziecka.

Uzasadnienie potrzeb innowacji

Innowacja „Sensoryka dla smyka” ma na celu wszechstronny rozwój dzieci poprzez organizowanie zabaw wspierających integrację sensoryczną.

Innowacja odwołuje się do Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
i wczesnoszkolnego. W szczególności uwzględniając realizację głównego celu jakim jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka oraz zadania przedszkola jakim jest: wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania
z rozwijających się procesów poznawczych. Innowacja jest także odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci. Zaburzenia integracji sensorycznej są coraz bardziej powszechne. Wprowadzenie zajęć sensorycznych może znacząco pomóc dzieciom mającym zaburzenia integracji sensorycznej.

Zakres innowacji

Innowacją objęte będą dzieci w przedszkolu w wieku od 4 do 5 lat w grupie „Żabek”. Zajęcia będą realizowane cyklicznie w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca od września 2024 r. do maja 2025r.

Cel innowacji

  • poszerzanie zasobu doświadczeń sensorycznych i poznawczych
  • wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez organizowanie zabaw angażujących ich zmysły

Cele szczegółowe

  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie
  • usprawnienie motoryki małej i dużej
  • wzmacnianie napięcia mięśniowego
  • doskonalenie umiejętności równoważnych
  • poprawa koncentracji i uwagi
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej
  • wspieranie zmysłu dotyku
  • usprawnianie zmysłu węchu i smaku
  • doskonalenie percepcji słuchowej oraz wzrokowej
  • rozwijanie kreatywności, a także zainteresowania światem
  • rozwój mowy
  • doskonalenie umiejętności samoregulacji i relaksacji

Metody

-podające
-praktycznego działania
-aktywizujące

Nowatorstwo innowacji

Nowatorstwo innowacji polega wspieraniu rozwoju sensorycznego dzieci poprzez doświadczanie oraz zabawy i aktywności pobudzające zmysły. Innowacja zwiększy także wiedzę rodziców i nauczycieli, a także uświadomi wpływ integracji sensorycznej na rozwój   i funkcjonowanie dziecka.

Przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji pedagogicznej):

Dzieci:

  • Poznają rolę zmysłów w życiu człowieka
  • Doskonalą umiejętność współpracy grupie, parze
  • Rozwijają kreatywność, motorykę małą i dużą
  • Chętnie uczestniczą w zabawach i poznają świat wielozmysłowo
  • Mają większą tolerancję na bodźce sensoryczne
  • Mają lepszą koncentrację i radzą sobie ze swoimi emocjami

 Rodzice:

  • Poznają zalety zabaw sensorycznych i ich wpływ na rozwój dziecka
  • Otrzymują wsparcie w trudnych sytuacjach wychowawczych
  • Organizują zabawy sensoryczne w domu

Nauczyciel:

  • Wykorzystuje naturalną potrzebę dzieci do poznawania świata wszystkimi zmysłami
  • Potrafi zachęcać i ukierunkowywać aktywność dzieci
  • Jest obserwatorem, który wspiera dziecko w działaniu.
  • Stwarza możliwości samodzielnego dochodzenia do wiedzy i umiejętności, jednocześnie dając sposobność wyjaśniania zjawisk, rzeczy, które rodzą się
    z wielozmysłowego poznawania świata.

Placówka:

  • Oferując przedszkolakom innowacyjne zajęcia podniosła prestiż placówki
    w środowisku lokalnym
  • Podniesienie jakości pracy przedszkola poprzez wprowadzanie zabaw sensorycznych
  • Uatrakcyjnienie i efektywne zagospodarowania czasu pobytu dzieci w przedszkolu

Ewaluacja

W celu sprawdzenia czy innowacja przyniosła spodziewane efekty wykorzystane będą:
– obserwacja dzieci podczas zajęć
– wywiady z dziećmi

W grupie Żabek w roku szkolnym 2024/2025, będziemy uczyć dzieci jak żyć zdrowiej  poprzez realizację programu „Zdrowo i sportowo”.

Naszym celem jest zwiększanie świadomości dzieci na temat roli i wagi aktywności fizycznej (również odpowiedniego odżywiania i odpoczynku, tzn. właściwej dawki i jakości snu) w prawidłowym rozwoju fizycznym oraz psychicznym dziecka, a także przeciwdziałaniu pandemii chorób cywilizacyjnych (w tym nadwagi i otyłości, cukrzycy typu 2, wad postawy).

„Mamo, tato, wolę wodę!” to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2009 roku przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych.

Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.

W ramach programu w roku szkolnym 2023/2024 w grupie Żabek realizowane będą  eksperckie materiały edukacyjno-poznawcze, w tym scenariusze zajęć, angażujące dzieci i wychowawców do wspólnej nauki poprzez zabawę.

Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem zdrowego rozwoju dziecka. Ma olbrzymie znaczenie szczególnie w okresie rozwoju, kiedy kształtują się wzorce zachowań, osobowość, układ odpornościowy i kostno-stawowy. Dzieci, które dużo się ruszają, mają ogólnie lepsze zdrowie, są mniej podatne na choroby somatyczne i wykazują mniej zaburzeń psychicznych. 

Regularne ćwiczenia wpływają na:

– rozwój fizyczny – sprzyjają poprawie koordynacji ruchowej, wzmacniają mięśnie i kości, a także poprawiają funkcjonowanie układu odpornościowego
– rozwój psychiczny – mogą redukować stres, poprawiać nastrój oraz wspierać rozwój poznawczy.
– rozwój społeczny – wspierają budowaniu relacji oraz uczą pracy zespołowej.

W związku z tym wspólnie ze szkołą najstarsza grupa przedszkolna „Motyle” przystępuje do realizacji ogólnopolskiego projektu FITSCHOOL.

CEL GŁÓWNY PROJEKTU:

Umacnianie potencjału zdrowia dzieci poprzez zwiększenie poziomu aktywności fizycznej.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

SEKRETY DOBREGO ZACHOWANIA

Autorzy innowacji:

Martyna Mickiewicz

Beata Lejkowska

Nauczyciele z Zespołu Szkolno –Przedszkolnego w Koleczkowie

 

  • Innowacja prowadzona będzie w przedszkolu ZSP w Koleczkowie w grupie „Sówek”.
  • Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach czasu przeznaczonego na swobodną zabawę oraz w trakcie zorganizowanych zajęć dydaktycznych raz w miesiącu.
  • Czas trwania 01.10.2024 r. – 31.05.2025r.

 

Cel główny: Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania podczas pobytu w przedszkolu i w domu.

 Cele szczegółowe:

– stara się nie krzyczeć podczas zabawy,

– potrafi dostosować ton głosu do sytuacji,

– potrafi się zachować w miejscach publicznych,

– potrafi rozpoznawać i nazywać podstawowe emocje, tj.: radość, smutek, złość, strach,

zaskoczenie,

 – zna bezpieczne sposoby regulowania trudnych emocji.

Proponowane cele terapeutyczne:

– rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi,

– wspieranie wyższych funkcji słuchowych,

– rozwijanie myślenia logicznego i przyczynowo – skutkowego,

– rozwijanie umiejętności społecznych.

BIBLIOGRAFIA:

– wykorzystaniem elementów pedagogiki M. Montessorii.

– Głośne kaczątko” Agata Bober

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Tytuł innowacji: English is fun – 5 senses

zabawa z językiem angielskim

poprzez zmysły.

Nazwa placówki: Zespoł Szkolno –Przedszkolny w Koleczkowie

Autor innowacji: Martyna Mickiewicz

  • Innowacja prowadzona będzie w przedszkolu ZSP w Koleczkowie w grupie „Sówek”.
  • Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach czasu przeznaczonego na swobodną zabawę oraz w trakcie zorganizowanych zajęć dydaktycznych 2 razy w miesiącu.

Głównym celem innowacji jest wprowadzenie dzieci w świat nauki języka angielskiego poprzez aktywną zabawę oraz osłuchanie z językiem każdego dnia podczas codziennych czynności dzieci w przedszkolu. Angażowanie w naukę wielu zmysłów wpływa korzystnie na czas, w jakim słówka zostaną zapamiętane. Dzieci poznają elementy języka angielskiego każdego dnia.

Czas realizacji: 01.10.2024 r. – 31.05.2025 r.

Zasięg innowacji: dzieci 5letnie (23 łącznie)

Programy i podręczniki, na których oparta jest innowacja:

  • Program nauczania języka angielskiego dla dzieci w wieku 3-6 lat Multisensoryczna nauka języka angielskiego autor Ewa Wodzicka- Dondziłło
  • Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, Warszawa 2017
  • Komorowska H., „Metodyka nauczania języków obcych”,

Cel główny: rozbudzenie zainteresowania językiem angielskim  jest rozwijania zmysłów u dzieci.

Cele szczegółowe:

  • uczestniczy w zabawach i zajęciach prowadzonych w języku angielskim,
  • rozbudzanie wyobraźni i kreatywności dzieci oraz wyzwalanie pomysłowości
  • doskonalenie sprawności manualnej i rozwoju spostrzegawczo-ruchowego
  • lepszy rozwój psychoruchowy dzieci
  • poprawa koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi
  • poprawa zdolności koncentracji, skupienia uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas
  • zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnych reakcji na bodźce sensoryczne
  • lepsza integracja i porządkowanie bodźców płynących ze świata zewnętrznego
  • zapoznanie z właściwościami przedmiotów poprzez angażowanie spostrzeżeń

zmysłowych

  • kontrola panowania nad własnym ciałem
  • wzbogaca sprawności komunikacyjne z najbliższym otoczeniem,
  • poznaje słownictwo, piosenki i rymowanki w języku angielskim związane z jego otoczeniem i codziennymi czynnościami,
  • wzmacnia wiarę we własne możliwości,
  • właściwie reaguje na proste polecenia i komunikaty nauczyciela,
  • nazywa obiekty znajdujące się w jego otoczeniu,
  • poznaje kulturę i obyczaje dzieci z innych krajów

Metody: bezpośrednia, reagowania całym ciałem (Total Physical Response), naturalna;

 Formy: praca grupowa, zespołowa, w parach, indywidualna.

Szczegółowy opis innowacji:

Innowacja zakłada skorelowanie elementów języka angielskiego z treściami zajęć edukacji przedszkolnej realizowane podczas zajęć edukacji przedszkolnej.

Założenia:

➢ dzieci będą uczyć się za pomocą tego, co zobaczą, usłyszą, zrobią, czego dotkną, posmakują, powąchają, itp.

 ➢ język angielski będzie przyswajany w czasie śpiewania piosenek, recytacji krótkich wierszyków, powtarzania rymowanek, podczas zabaw ruchowych, krótkich inscenizacji,

➢ wprowadzane słownictwo opierać się będzie na prostych zwrotach, które dzieci rozumieją i słyszą na co dzień,

➢ zajęcia z języka angielskiego będą częścią wychowania przedszkolnego z praktyczną integracją treści, metod i celów nauczania w języku obcym i ojczystym.

Metody pracy:

➢ metoda naturalna – na zajęciach nauczyciel stosuje proste, krótkie sformułowania, posługując się przy tym gestami i mimiką,

➢ metoda audiowizualna – dzieci uczą się kojarzenia brzmienia angielskich słów czy dłuższych wypowiedzi z ilustracjami, rymem lub rytmem,

➢ metoda TPR (Total Physical Response) – dzieci słuchają i odpowiadają ruchem na polecenia nauczyciela,

➢ metoda zabaw i gier dydaktycznych.

Oczekiwane efekty :

  • rozumie polecenia, instrukcje wydawane w języku angielskim i właściwie na nie reaguje;
  • zna piosenki, wierszyki, rymowanki z repertuaru dziecięcego w języku angielskim;
  • posługuje się językiem angielskim w prostych, codziennych sytuacjach komunikacyjnych;
  • odgrywa scenki językowe, uczestniczy aktywnie w przedstawieniach w języku angielskim;
  • rozpoznaje i właściwie stosuje poznane struktury gramatyczne;
  • posiada wzbogacony zasób słownictwa biernego i czynnego z języka angielskiego w poznanym zakresie;
  • rozumie ze słuchu ogólny sens krótkich historyjek, opowiadań.

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:

            W celu osiągnięcia zaplanowanych celów innowacji przewiduje się zastosowanie metod aktywizujących i technik twórczych.

 

Innowacja nie wymaga przyznania dodatkowych środków budżetowych i zgody organu prowadzącego na finansowanie.

 

Koordynator: Renata Sikorska
                         Lucyna Hebel – Wiśniewska

Grupa Żabek 🐸 zrealizowała w roku szkolnym 2023/24 projekt edukacyjny
pt. „BLIŻEJ PIESKA”. W ramach projektu zorganizowaliśmy w lutym zbiórkę dla pobliskiego schroniska ANIMALS
w Bojanie. Ponadto w kwietniu gościliśmy psa PIORUNA🐕 i panią Agnieszkę, która przeprowadziła zajęcia z dogoterapii, dzieci również miały okazję bliżej poznać świat czworonogów.

Od dawna wiadomo, że zwierzęta mają pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka. Dowiedziono, że samo przebywanie z nimi wpływa pozytywnie na naszą psychikę i układ odpornościowy. Kontakt ze zwierzęciem działa motywująco, dyscyplinująco i uspokajająco. Dzieci nie tylko uczą się kontaktować ze zwierzęciem, ale przełamują lęki, nabierają pewności siebie, stają się bardziej otwarte.

Podczas spotkania dzieci uczestniczyły w pogadance na temat bezpiecznego kontaktu z psem oraz ćwiczeniami aktywizującymi. Poznały zasady właściwego zachowania wobec zwierząt, jak również dowiedziały się o potrzebnych akcesoriach do pielęgnacji psów. Nie zabrakło także pokazów umiejętności naszego gościa – PIORUNA🦮. Dzieci miały możliwość bezpiecznego nakarmienia psa, przywitanie się z nim oraz delikatnego pogłaskania. Dodatkowo w ramach projektu Żabki stworzyły KODEKS WŁAŚCIWEGO ZACHOWANIA – PRZYJACIELA PSA, który wspólnie przypieczętowali. Natomiast podczas zajęć dydaktycznych dzieci rozwijały umiejętności matematyczne, orientację przestrzenną oraz uczestniczyły w zabawach integracyjnych. Na zakończenie projektu dzieci wykonały pracę plastyczną – MÓJ ULUBIONY PUPIL.

Za udział w projekcie edukacyjnym Żabki otrzymały certyfikat ❤🐶😊.

Oplus_0

Koordynator:  Lucyna Hebel – Wiśniewska
                           Renata Sikorska

W  ramach projektu edukacyjnego  UNICEF  w naszym przedszkolu 20 listopada zorganizowaliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.

Cel projektu:

  • przekazanie wiedzy oraz kształtowanie świadomości uczniów na temat znaczenia praw dziecka;
  • przybliżenie zagadnień dotyczących praw dziecka społeczności przedszkolnej;
  • włączenie placówki w uroczyste obchody rocznicy uchwalenia Konwencji
    o prawach dziecka;

20.XI to wyjątkowy dzień – rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Tak, więc był to moment, w którym uwaga wszystkich kierowana była na dzieci
i ich prawa. Dzieci w tym dniu przyszły ubrane na niebiesko, jako symbolu solidarności ze wszystkimi dziećmi
na świecie, również tymi, których prawa nie są przestrzegane. We wszystkich grupach zostały przeprowadzone zajęcia o prawach dziecka z wykorzystaniem ciekawych materiałów edukacyjnych oraz odbyły się rozmowy
na temat praw dzieci. Została wyświetlona prezentacja, pt. „Prawa dziecka – Twoje prawa”. Ważnym elementem wychowania przedszkolnego jest kształtowanie u dzieci świadomości ich własnych praw, uczenie poszanowania praw innych i radzenie sobie w sytuacjach naruszania własnych praw.

 

Koordynator:  Lucyna Hebel – Wiśniewska
                           Renata Sikorska


W roku szkolnym 2023/24 grupa Żabek zrealizowała projekt

„Przyjaciel (nie)potrzebnej Książki”  wzbogacony elementami  programu „Cała Polska czyta dzieciom”.

Celem projektu było :

  • Zachęcanie dorosłych i dzieci do dzielenia się książkami, które nie są już im potrzebne z dziećmi, które mogą z nich czerpać radość i wiedzę.
  • Promowanie czytelnictwa wśród dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Aktywizacja intelektualna i emocjonalna dzieci poprzez regularny kontakt z książką.
  • Wzbudzanie wrażliwości estetycznej oraz rozwijanie wyobraźni i ekspresji dziecięcej.
  • Integracja społeczności przedszkolnej poprzez wspólne czytanie i dzielenie się książkami.

Regularny kontakt z książką aktywizuje rozwój dziecka w sferze intelektualnej i emocjonalnej na wielu poziomach. Dzieci, które regularnie czytają lub słuchają czytanych im książek, zyskują lepsze zdolności językowe, co przekłada się na łatwiejsze przyswajanie wiedzy i rozwój umiejętności komunikacyjnych. Wzbogacenie słownictwa poprzez czytanie bądź słuchanie wpływa pozytywnie na zdolność do wyrażania myśli, co jest kluczowe w dalszym procesie edukacyjnym. Czytanie książek pobudza wyobraźnię i rozwija kreatywność, co jest fundamentem dla twórczego myślenia. Dzieci wciągnięte w świat literatury uczą się myśleć abstrakcyjnie i snuć własne historie, co wzmacnia ich zdolności do rozwiązywania problemów oraz innowacyjnego myślenia. Książki również uczą dzieci empatii i rozwijają ich wrażliwość na piękno i sztukę. Poprze identyfikację z bohaterami bajek
i przeżywanie ich emocji, dzieci uczą się rozumieć i odczuwać uczucia innych ludzi.

Działania w ramach projektu:

  • Zorganizowano w październiku zbiórkę (nie)potrzebnej książki. Organizator projektu przekazuje księgozbiory osobom ze środowiska wychowania przedszkolnego w całej Polsce.
  • Cykliczne czytanie bajek i opowiadań poprzez zaproszonych gości. W czytaniu uczestniczyli rodzice oraz koledzy i koleżanki ze szkoły.
  • Zorganizowano w maju wycieczkę do Biblioteki Publicznej w Bojanie. Podczas wizyty
    w bibliotece, przedszkolaki miały okazję obejrzeć pokaźny księgozbiór, specjalnie dostosowany do ich potrzeb, oraz zapoznały się ze sposobem wypożyczania książek. Dowiedziały się od Pań bibliotekarek jaka jest różnica między biblioteką a księgarnią, jak należy się zachowywać w bibliotece i jak chronić książki przed zniszczeniem. Jedna z Pań również przeczytała nam dwie bajki oraz porozmawiała z dziećmi na temat wysłuchanego tekstu.

Koordynator: Renata Sikorska
                         Lucyna Hebel – Wiśniewska  
                         

 

Najmłodsza grupa przedszkolna „Żabki” , w tym roku po raz pierwszy wzięła udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym organizowanym przez sieć sklepów Rossmann.

Celem programu „Czyściochowa Akademia” było kształtowanie dobrych nawyków higienicznych dzięki różnym materiałom i formom aktywności dostosowanym do wieku dzieci. W maju wzięliśmy udział w konkursie „Czary na placu zabaw”, którego celem było wykonanie wspólnie z dziećmi oryginalnej, pomysłowej, a jednocześnie przypominającej jednego z bohaterów tej akcji, pracy przestrzennej na placu zabaw. Na wyniki czekaliśmy pełni nadziei i udało się. Wygraliśmy główną nagrodę – puzzle z bohaterami Czyściochowa, które wręczyliśmy uroczyście każdemu dziecku na zakończenie roku przedszkolnego.