W grupie Żabek od początku roku szkolnego realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. _„Sensoryka dla Smyka”,_ której celem jest wszechstronny rozwój dzieci poprzez zabawy wspierające integrację sensoryczną. Poprzez różnorodne aktywności Żabki mają możliwość poznawania świata pięcioma zmysłami – wzrokiem, słuchem, dotykiem, węchem i smakiem.
Zajęcia te odpowiadają na aktualne potrzeby dzieci, ponieważ zaburzenia integracji sensorycznej stają się coraz bardziej powszechne. Dzięki doświadczeniom z zakresu sensoryki dzieci uczą się lepiej odbierać i przetwarzać bodźce, co ma pozytywny wpływ na ich rozwój emocjonalny, poznawczy i motoryczny.
*Wrzesień* – poznajemy świat poprzez zmysł dotyku i wzroku.
Na początek dzieci zapoznały się z podstawowymi zmysłami, a następnie wykonały pracę przestrzenną pt. „Wspomnienie wakacji”. Żabki przygotowały masę solną, którą następnie formowały, malowały farbami i ozdabiały muszelkami. W ten sposób doświadczały zmysłu dotyku i wzroku, jednocześnie rozwijając kreatywność oraz motorykę małą.
Następnie dzieci przeszły się bosymi stopami po ścieżce sensorycznej wykonanej z darów natury, tj. szyszki, żołędzie, kasztany, orzechy, igły sosny czy liście. To ćwiczenie pozwoliło im lepiej poczuć różne faktury, rozwijając zmysł dotyku i koordynację wzrokowo-ruchową.
*Październik* – barwy jesieni i naturalne faktury.
Jesień przyniosła kolejne sensoryczne wyzwania. Dzieci wykonały „Jesiennego liścia”, wypełniając jego kontury kolorowymi ziarnami zbóż. Ta aktywność pobudzała zmysł dotyku i wzroku, a także wspierała koordynację wzrokowo-ruchową.
Kolejnym zadaniem było wspólne wyklejenie „Jeża” darami natury. Dzięki tej pracy rozwijały kreatywność, motorykę małą, umiejętność pracy zespołowej oraz percepcję dotykową.
*Listopad* – dyniolina i zabawy dźwiękowe.
W listopadzie dzieci bawiły się masą dynoliną, z której formowały dynie. Masa ta miała ciekawą strukturę, co pozwalało im eksperymentować dotykiem.
Podczas zabawy kubeczkowej przedszkolaki ćwiczyły zmysł słuchu i umiejętności matematyczne. To ćwiczenie rozwijało koncentrację i percepcję słuchową.
*Grudzień* – zimowe eksperymenty sensoryczne.
Przed świętami dzieci wykonały sztuczny śnieg, który miały okazję dotykać, formować i modelować. Powstały z niego bałwanki, a Żabki mogły poczuć odrobinę zimy w ciepłym pomieszczeniu. Dzięki tej aktywności rozwijały zmysł dotyku, wzroku i sprawność manualną.
*Styczeń* – malowanie dłońmi i smakowita sensryka.
W styczniu dzieci wzięły udział w wyjątkowym ćwiczeniu malowaniu dłońmi. Jest to świetna forma aktywności sensorycznej, która pobudza wyobraźnię, wspiera rozwój motoryki małej i pomaga dzieciom z nadwrażliwością dotykową.
Podczas zajęć przedszkolaki stworzyły zimowe ptaszki, odciskały pomalowane dłonie na kartce, tworząc gile i sikorki. Ćwiczyły w ten sposób zmysł dotyku i wzroku, rozwijając przy tym kreatywność.
Na zakończenie miesiąca dzieci uczestniczyły w smakowitej sensoryce, wspólnie przygotowały maślane ciasteczka. Była to słodka niespodzianka z okazji Dnia Babci i Dziadka. W trakcie tej aktywności rozwijały zmysł smaku, węchu oraz dotyku, ucząc się jednocześnie pracy zespołowej.