Programy
„BĄDŹ ZDROWY I SZCZĘŚLIWY”-
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE
Program edukacji zdrowotnej autorstwa Karoliny Gruba i Ewy Markowskiej ma na celu promowanie zdrowego stylu życia poprzez zachęcanie do większej aktywności fizycznej oraz propagowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Dzięki temu dzieci z naszego przedszkola i ich rodziny będą cieszyły się lepszą kondycją fizyczną oraz stanem zdrowia. Przez cały rok szkolny będziemy podejmować szereg inicjatyw, aby uświadamiać znaczenie zdrowego stylu życia, które będzie owocować w przyszłości.
Program promocji zdrowia „ Bądź zdrowy i szczęśliwy” dostosowany jest do specyfiki przedszkola, otaczającego środowiska i możliwości dzieci. Zadania skupiają się wokół modułów: Zdrowie; Aktywność ruchowa; Higiena i nawyki higieniczne; Zasady bezpieczeństwa. Treści zawarte w programie przeznaczone są dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Dotyczą wiedzy i umiejętności kształtowania postaw i aktywności prozdrowotnej.
Zachęcamy do wspierania naszych działań na rzecz zdrowia dzieci, włączanie się w przedsięwzięcia służące ich zdrowiu oraz zachęcamy do śledzenia naszych działań na stronie internetowej i na gazetkach grupowych.
Rok szkolny 2022/2023
Kolorowe i zdrowe kanapki Sówek
Kromka chleba, pół bułeczki, będą pyszne kanapeczki! Świeże masło i pachnące – wyląduje dziś na kromce! Na masełko – plaster szynki – od różowej, wiejskiej świnki! A na szynkę – ser wędruje: żółty, w dziurkach się lubuje! Pomidorek ser przykrywa i rzodkiewki zaraz wzywa! Na rzodkiewki – szczypior spada, szczypta soli ich dopada! Tak kanapka nam powstała! Zdrowa, pyszna, doskonała! Więc zajadaj ją kolego! My życzymy Ci: Smacznego!
Zdrowy sok!
Biedronki wiedzą, że aby być zdrowym trzeba się dobrze odżywiać, a najwięcej witamin mają owoce i warzywa. Z myślą o pysznych witaminkach, postanowiliśmy sprawdzić jak wyczarować pyszny sok z owoców i warzywa bez dodatku cukru i konserwantów.
Jednak zanim przystąpiliśmy do pracy, przedszkolaki zapoznały się z urządzeniem w którym go przygotowywaliśmy – Thermomixem – jego działaniem oraz utrwaliły podstawowe zasady higieny i bezpieczeństwa. Następnie dzieci samodzielnie wkładały owoce i warzywa Po skończonej pracy delektowały się jego smakiem.
Nic nie zastąpi dawki witamin jak owoce i warzywa, Samodzielnie wykonaliśmy soki w trzech kolorach, a dokładnie jeden to pyszny mus. Wszystko smakowało dzieciom tak bardzo, że pozostawały po nim tylko i wyłącznie „marchewkowe wąsy”!
Dyniowe mufinki.
Było zdrowo, pomarańczowo, kreatywnie i wielozmyslowo. W roli głównej Muffinki Dyniowe
ROK SZKOLNY 2021/2022
Orzeźwiająca lemoniada cytrynowo – miętowa i zdrowe lody truskawkowe
u „Motylków”
Z racji, że pogoda za oknem jest upalna a dużymi krokami zbliżają się wakacje, przedszkolaki aby nieco ugasić pragnienie wspólnie przygotowały orzeźwiającą lemoniadę. Na początku omówione zostały ważne informacje dotyczące dbania o zdrowie w upalne dni oraz to, jak ważne jest częste picie wody. Lody to prawdziwie letni deser, który uwielbiają wszystkie dzieci. Choć kojarza się głównie z latem to lody można jeść przez cały rok! 15.06.2022r. dzieci z naszej grupy miały okazję przekonać się jak robi się domowe lody. Z pomocą thermomixa zrobiliśmy pyszne a przede wszystkim zdrowe lody. Dzieci były bardzo zadowolone i zapewne długą zapamiętają ten dzień.
Poranne zabawy ruchowe w Smerfach.
Sok „Kubuś” u Motylków
Motylki doskonale wiedzą, że aby być zdrowym należy się między innymi prawidłowo odżywiać. Każdy przedszkolak rozumie potrzebę spożywania dużych ilości owoców i warzyw. Z myślą o witaminkach, postanowiliśmy zrobić sok ,, Kubuś”. Za pomocą thermomixa dzieci zrobiły sok, który im bardzo smakował. To było pyszne i przede wszystkim zdrowe II śniadanie.
Biedronki wiedzą o tym, że w zdrowym ciele, zdrowy duch. Warzywa mają moc witamin, dlatego dzieci Przygotowały wspaniałe i zdrowe kanapki. Kolory i zapachy zachęcały dzieci do próbowania i poznawania nowych smaków.
W ramach programu promującego zdrowie, Smerfiki wykonały owsiane ciasteczka z niewielką ilością cukru.
Sałatka owocowa u Motylków
Zima to czas, kiedy musimy szczególnie zadbać o nasze zdrowie. Motylki na zajęciach własnoręcznie przygotowały pyszną, witaminową sałatkę. Były jabłka, gruszki, banany, mandarynki, kiwi oraz winogrona. Wszyscy mieli soczyste minki na widok tak smakowitych owoców i każdy ochoczo zabrał się do pracy. Własnoręcznie zrobiona sałatka wyśmienicie dzieciom smakowała.
W zdrowym ciele zdrowy duch
Pszczółki wiedzą, że zdrowe odżywianie, ruch i odpoczynek są podstawą zachowania zdrowia.
Sok ze świeżych owoców
W ramach naszego autorskiego projektu Przedszkole Promujące Zdrowie Biedronki wyciskały sok ze świeżych gruszek i jabłek. Dzieci nie tylko poznały pyszny smak owoców, ale również jego dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Dzięki otrzymanej bombie witaminowej, przedszkolaki miały energię do pracy i wykonały wspaniały owocowy kosz.
ROK SZKOLNY 2020/ 2021
Zdrowy koktajl
Okres świąt to czas w którym każdy z Nas pozwala sobie na słodkości. Jednak nie zapominamy o tym, że Nasze przedszkole promuje zdrowie. Zadaniem przedszkolaków było zrobienie zdrowego koktajlu. Jak widać na zdjęciach dzieciaki są zdrowe i szczęśliwe. Spójrzmy tylko na ich minki
Szaszłyki owocowe
W grupie „Motyli” było smacznie i przede wszystkim zdrowo! Dzieci na zajęciach własnoręcznie przygotowały pyszne szaszłyki owocowe. Była to świetna okazja do powtórzenia nazw owoców, poznania ich zapachów i smaku. Dzieci samodzielnie tworzyły pyszne i zdrowe szaszłyki owocowe. Praca zakończyła się degustacją, wszystkie owoce zostały skonsumowane z apetytem. Przygotowanie deseru dało dzieciom wiele satysfakcji jednocześnie uświadamiając jak ważną rolę odgrywają witaminy we właściwym funkcjonowaniu naszego organizmu.
Sok pomarańczowy
Grupa „Motyli” i „Smerfów” zrobiła zdrowy sok pomarańczowy ze świeżo wyciśniętych pomarańczy. Każdemu przedszkolakowi smakował sok.
Smerfy robią kompot ze śliwek
Sok pełen witamin- Smerfy
Poznajemy warzywa- Smerfy
Wysportowane Smerfy
Znamy się na zdrowiu- Pszczółki
Biedronki poznają różne smaki
Sport to zdrowie, każdy przedszkolak Ci to powie- ferie zimowe
[gallery link=”file” ids=”2753,2754,2755,2756,2757,2758,2759,2760,2385,2420,2414″e
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „PIĘĆ ZMYSŁÓW MAM”
Autorzy innowacji: Beata Lejkowska, Ewa Markowska
- Innowacja prowadzona będzie w przedszkolu ZSP w Koleczkowie w grupie „Sówek”.
- Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach czasu przeznaczonego na swobodną zabawę oraz w trakcie zorganizowanych zajęć dydaktycznych raz w miesiącu.
- Czas trwania 03.10.2022r. – 31.05.2023r.
Innowacja powstała z myślą o optymalnym rozwoju całego organizmu dzieci 3,4 – letnich rozpoczynających swoją edukację w przedszkolu. Tematyka zajęć będzie związana
z wybranymi zmysłami: wzroku, węchu, smaku, słuchu, dotyku.
CELEM GŁÓWNYM jest kreatywne i innowacyjne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- lepszy rozwój psychoruchowy dzieci
- poprawa koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi
- poprawa zdolności koncentracji, skupienia uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas
- zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnych reakcji na bodźce sensoryczne
- lepsza integracja i porządkowanie bodźców płynących ze świata zewnętrznego
- zapoznanie z właściwościami przedmiotów poprzez angażowanie spostrzeżeń
zmysłowych
- kontrola panowania nad własnym ciałem
- rozbudzanie wyobraźni i kreatywności dzieci oraz wyzwalanie pomysłowości
- doskonalenie sprawności manualnej i rozwoju spostrzegawczo-ruchowego
- zachęcanie do wnioskowania, dokonywania analizy i syntezy wiedzy
- stwarzanie możliwości aktywnego działania
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
W wyniku realizacji innowacji pedagogicznej spodziewamy się, że dziecko:
- ma prawidłowe nawyki ruchowe,
- właściwie porusza się w przestrzeni,
- zmniejszy lęk przed poruszaniem się w przestrzeni,
- lepiej wykonuje czynności samoobsługowe,
- uzyska lepszą kontrolę nad własnymi ruchami,
- większą precyzję i celowość ruchów,
- zwiększy samodzielną aktywność i koordynację ruchową,
- potrafi wydłużyć koncentrację uwagi nad zadaniem,
- rozróżnia i rozumie bodźce sensoryczne,
- czerpie radość z własnej aktywności,
- potrafi właściwie się zachować, adekwatnie do sytuacji,
- nawiązuje właściwe relacje społeczne.
REALIZACJA:
Kwiecień
Nasz kosmos na Ziemi!
W marcu Sówki zabrały się za prace ogrodnicze. Wspólnie posadziły szczypiorek, w celu obserwacji jego wzrostu. Wykonały także ozdobne doniczki. Dzięki odpowiednim warunkom oraz podlewaniu przez dzieci roślinek wyrosły nam piękne szczypiorki, które dzieci zabrały do domu.
W lutym Sówki wykonały grzechotki sensoryczne. Ale była przy tym zabawa!
W styczniu Sówki doskonaliły umiejętności manualne, uważnie odmierzały składniki i wałkowały pyszna ciasteczka dla swoich babć i dziadków.
W grudniu dzieci z grupy Sówki doskonaliły umiejętności manualne podczas zajęć z masą solną.
W listopadzie Sówki odkrywały i poznawały świat matematykiDzieci poznały kolory i kształty, poprzez: dotyk, węch, wzrok i smak.
Dnia 31 października w ramach innowacji pedagogicznej PIĘĆ ZMYSŁÓW MAM odbyły się zajęcia sensoryczne pobudzające zmysły. Tego dnia w roli głównej wystąpiła dynia- Muffinki Dyniowe😀 Podczas zajęć dzieci rozpoznawały i nazywały przygotowane produkty do wykonania muffinek. Sówki miały możliwość poznania kolorów, zapachów. Z wielką chęcią smakowały dyni. Na II śniadanko wspólnie zjedliśmy przygotowane muffinki. Przedszkolaki nie zostawiły nawet okruszka… Tego dnia było pomarańczowo, kreatywnie i wielozmyslowo.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„ODKRYJ TAJEMNICE SWOICH RĄK”
Autor innowacji: Aneta Giczewska
Osoby wdrażające innowację: Anna Gzella, Grażyna Kiedrowska
- Innowacja prowadzona będzie w przedszkolu ZSP w Koleczkowie w grupie „Pszczółki” i „Biedronki”.
- Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach czasu przeznaczonego na swobodną zabawę oraz w trakcie zorganizowanych zajęć dydaktycznych raz w tygodniu.
- Forma prowadzenia zajęć jest zgodna z Programem Terapii Ręki (PTR) i będzie przebiegała według schematu proponowanego w tej metodzie.
- Czas trwania 20.09.2022r. – 15.06.2023r.
Innowacja „Odkryj tajemnice swoich rąk” jest odpowiedzią na zauważone problemy dzieci w zakresie sprawności ruchowej, zarówno w obrębie motoryki małej, jak i dużej, a także stanowi wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
CEL GŁÓWNY:
- usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców,
- usprawnianie motorki dużej, kontroli posturalnej i koordynacji,
- rozbudzanie ciekawości poznawania własnego ciała, a zwłaszcza rąk i ich możliwości, oraz uwrażliwienie na potrzebę systematycznej aktywności ruchowej i zaszczepienie postawy prozdrowotnej,
- wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształtowanie i doskonalenie podstawowych zdolności motorycznych (siła, szybkość, równowaga, koordynacja),
- poprawa umiejętności chwytnych rąk,
- rozwijanie sprawności dłoni i koordynacji oburęcznej,
- wspieranie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego,
- wydłużenie zdolności koncentracji uwagi,
- rozwój kreatywności, tworzenie konstrukcji z naturalnych materiałów oraz nietypowych przedmiotów,
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za wyniki własnej pracy,
- nauka aktywnego spędzania czasu wolnego,
- budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie,
- poszerzenie wiedzy o otaczającym świecie, o swoim ciele, a zwłaszcza o rękach jako ważnych narzędziach codziennego funkcjonowania,
- zdobywanie nowych ciekawych informacji dotyczących budowy anatomicznej ręki, nazw poszczególnych palców, przysłów związanych z ręką, gestów i ich roli w życiu,
- rozwijanie wyobraźni, w tym wyobraźni przestrzennej,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości,
- poznanie nowych zabaw
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
W wyniku realizacji innowacji pedagogicznej spodziewamy się, że dzieci dowiedzą się:
- na czym polega zdrowy tryb życia,
- jak zbudowana jest ręka,
- jakie znaczenie ma codzienna aktywność fizyczna dla zdrowia człowieka,
- jak ważną rolę pełnią ręce w codziennym życiu,
- jak dbać o ręce, znają zasady ochrony, pielęgnacji i higieny,
- jak nazywają się poszczególne palce i jakie są ich zadania chwytno- manipulacyjne,
- znają przysłowia i powiedzenia związane z rękami,
- znają schemat własnego ciała, rozróżniają kierunki w przestrzeni (góra- dół, prawo-lewo, przód tył.
Dzieci nauczą się:
- wykonać ćwiczenia równoważne i koordynacyjne,
- samodzielnie wykonać czynności samoobsługowe,
- w prawidłowy sposób chwycić kredkę i sprawnie się nią posługiwać,
- posługiwać się prawidłowo sztućcami i przedmiotami codziennego użytku,
- wykonać czynności wymagające współpracy i koordynacji rąk, jak obieranie owoców, posługiwanie się zmiotką i szufelką, nakładanie pasty na szczoteczkę, wlewanie wody do kubka,
- przyjąć i utrzymać prawidłową postawę ciała w trakcie pracy stolikowej oraz podczas zabawy,
- wykonać podstawowe gesty i chwyty (chwyt pęsetkowy, hakowy, cylindryczny itp.),
- różnicować kształt i fakturę przedmiotów bez kontroli wzrokowej,
- współdziałać w grupie,
- twórczo uczestniczyć w zabawach i zajęciach dydaktycznych
REALIZACJA:
I. Dzieci doskonalą ogólną sprawność ruchową i pracują nad koordynacją ruchową i równowagą. W przedszkolu chętnie wykonują codzienną gimnastykę. Uprawiają różne aktywności ruchowe na dodatkowych zajęciach – judo, tańce, karate, a poza przedszkolem jeżdżą na rowerach, chodzą na basen czy trenują piłkę. Również w przedszkolu sporo czasu spędzają na świeżym powietrzu.
II. Dzieci doskonalą orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni oraz koordynację bimanualną i współpracę rąk. Na zajęciach stworzyły przedszkolne potworki z odrysowanych dłoni. Z wielkim zaangażowaniem odrysowywały swoje ciało na dużym arkuszu papieru. Doskonaliły sprawność ruchową wykonując ćwiczenia symetryczne, naprzemienne i asymetryczne.
III. Dzieci usprawniają proces integracji sensorycznej oraz stymulują zmysł dotyku. Przedszkolaki uczestniczyły w zajęciach z ceramiki, na których lepiły miseczki. Dla swoich babć i dziadków wykonały obrazek wyklejony plasteliną. Pokonały ścieżkę sensoryczną.
IV. Dzieci usprawniają koordynację wzrokowo – ruchową oraz doskonalą ruchy przedramienia i nadgarstka. Przedszkolaki chętnie bawią się przy piosenkach i rymowankach. Układają klocki i puzzle oraz koraliki. Bawiły się darami jesieni, układając z nich wzory. Piekły ciasteczka i robiły sałatkę owocową. Sprawnie obierają owoce. Na kiermasz świąteczny przygotowały świeczniki, przy których ćwiczyły nadgarstek, owijając słoiczek sznurkiem.
V. Dzieci doskonalą czynności samoobsługowe. Praca nad ruchomością stawu łokciowego i nadgarstka. Przedszkolaki cały czas kształtują nawyki higieniczne. Doskonalą umiejętności ubierania i rozbierania się. Zachęcane są do codziennego pomagania – w przedszkolu podlewają kwiatki i sprzątają po sobie. Doskonalą umiejętności przeplatania, sznurowania, przeciągania czy przewlekania.
VI. Dzieci doskonalą płynność ruchów obu rąk i naprzemienność i zręczność oraz ćwiczą pamięć sekwencyjną.
VII. Dzieci poprawiają jakość chwytu oraz odpowiedniego dostosowania siły nacisku ręki w trakcie pisania. Nauka świadomego regulowania napięcia mięśniowego. Przedszkolaki wycinają i naklejają.
VIII. Dzieci doskonalą zakres ruchów międzypaliczkowych i kształtują czynności manipulacyjne dłoni. Z papierowych kuleczek stworzyły walentynkowe serduszko.
IX. Dzieci doskonalą funkcje grafomotoryczne i usprawniają chwytanie i umiejętność kontrolowania przyboru do pisania:
X. Dzieci doskonalą precyzyjne ruchy rąk:
W bieżącym roku szkolnym Grupa Motylków bierze udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym pt . ”Kreatywne Prace Plastyczne”. Projekt ma na celu przede wszystkim zaspakajanie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki, wyzwalanie ekspresji twórczej i wspieranie harmonijnego rozwoju oraz kreatywności dzieci poprzez działania plastyczne. W ramach projektu grupa Motylków będzie realizować 9 zadań, wybranych przez nauczyciela spośród wielu zaproponowanych przez organizatora. Działania projektowe to okazja do rozwijania wyobraźni, tworzenia prac plastycznych inspirowanych przyrodą za pomocą różnorodnych technik plastycznych oraz kształtowania postaw proekologicznych poprzez recykling plastyczny, przy jednoczesnym wspieraniu motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz integracji sensorycznej. Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i kierunkiem polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/23.
Koordynatorem projektu jest pani Anita Malek.
Motylki zrealizowały już pierwsze zadanie projektowe pt. „Kółka i Kropki”. Zadanie polegało na rozweseleniu czarnej kropki, obrysowując ją pastelami w kilku kolorach, po czym trzeba było zamalować kartkę akwarelą
Drugie zadanie projektowe zaliczone. Zadanie polegało na „wydrukowaniu” papieru kolorowego przy uzyciu farb i foli bąbelkowej. Po zapoznaniu się z materiałem Motylki przystąpiły do pracy.
W zadaniu trzecim dzieci miały za zadanie stworzyć frotaż z liści:
Zadanie czwarte polegało na malowaniu nićmi po kartce. Czyli były to kolejne zadania z serii: tworzenie kolorowego papieru różnorodnymi technikami. Wbrew pozorom zadania wcale nie były łatwe, ale sprawiły dzieciom mnóstwo frajdy, a efekty były dla dzieci zaskakujące oraz jak widać całkiem ciekawe…
„Zimowe drzewo” – praca plastyczna, która świetnie wkomponowała się w tematykę zajęć zimowych, a jednocześnie była realizacją naszego kolejnego, już piątego, zadania projektowego:
„Malowanie miętego papieru” ZABAWA sensoryczna i arteterapia w jednym. Oto nasze szóste zadanie projektowe:
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś. Nasze przedszkole po raz kolejny bierze w nim udział.
Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. Akcja objęła swoim zasięgiem już ponad 6,5 miliona dzieci. W tym roku po raz 13. dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych w całym kraju wezmą udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu.
koordynator – Grażyna Kiedrowska
Rok 2022/2023
Biedronki na zajęciach własnoręcznie przygotowały pyszną, witaminową sałatkę. Przyniosły z domów różne świeże owoce. Były jabłka, gruszki, banany, mandarynki, kiwi, Wszyscy mieli soczyste minki na widok tak smakowitych owoców i każdy ochoczo zabrał się do pracy. Dokładnie umyliśmy ręce. Każdy kroiła na przyniesionej z domu deseczce Dzieci samodzielnie kroiły i wymieszały sałatkę owocową przestrzegając zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się nożem.
Własnoręcznie zrobiona sałatka wyśmienicie dzieciom smakowała.
Sówki uczą się jak troszczyć się o środowisko naturalne, wprowadzają pierwsze ekologiczne zachowania zdrowo się odżywiają. Tego wszystkiego dowiadują się od ,,Kubusia”.